Jak wspomóc naszą odporność?

0
303

Odporność to zdolność żywego organizmu do pokonywania czynników chorobotwórczych. Za ciągłą walkę z bakteriami, wirusami i grzybami odpowiedzialny jest układ odpornościowy lub inaczej – układ immunologiczny. W jego skład wchodzą rozmaite elementy. Między innymi śledziona, grasica, grudki chłonne, migdałki, węzły chłonne, komórki odpornościowe czy przeciwciała. Skoro odporność jest naturalną funkcją naszego organizmu, czy możemy ją jakoś wspomóc preparatami z apteki lub specjalną dietą? Jeżeli tak, to co wybrać?

Witamina D

Ostatnio dużo słyszy się na temat witaminy D. Czy rzeczywiście jest taka ważna? Zdecydowanie tak. Naukowcy nie mają wątpliwości, że bierze ona udział nie tylko w procesach mineralizacji kości, ale także jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego, ma znaczenie w profilaktyce wielu nowotworów oraz niektórych chorób autoimmunologicznych. W naszej strefie klimatycznej bardzo wiele osób cierpi na niedobory witaminy D, niejednokrotnie nie zdając sobie z tego sprawy. Witamina D w niemal 90% syntetyzowana jest w skórze pod wpływem promieniowania słonecznego. Dlatego niedobory nasilają się jesienią, zimą i wiosną. Specjaliści zalecają suplementację witaminy D osobom w każdym wieku, szczególnie w okresie od września do kwietnia.

Preparaty jeżówki

Jeżówka purpurowa to roślina lecznicza wywodząca się z Ameryki Północnej. Znajdziemy ją w wielu preparatach doustnych dostępnych bez recepty. Istnieją badania, których wyniki wskazują na dobroczynne działanie preparatów jeżówki w profilaktyce i leczeniu choroby przeziębieniowej.

Herbata z czystka

Czystek kreteński to roślina występująca naturalnie w basenie Morza Śródziemnego i w rejonach Morza Czarnego. Dzięki zawartości polifenoli wykazuje działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Potwierdzają to liczne badania naukowe. Herbata z czystka ma specyficzny smak. Jednak można się do niego przyzwyczaić, mając świadomość, że pijąc napar dbamy o swoje zdrowie.

Zdrowie na talerzu

Istotną rolę w kształtowaniu odporności organizmu odgrywają nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ich głównym źródłem są ryby morskie takie jak: sardynka, łosoś, makrela, śledź i tuńczyk oraz oleje roślinne, szczególnie lniany i rzepakowy. Na naszych talerzach nie powinno zabraknąć warzyw cebulowych, czyli m. in. cebuli i czosnku. Są one bogate są w witaminy i związki siarki. Ważnym dla odporności pierwiastkiem jest także cynk. Znajdziemy go w ostrygach, czerwonym mięsie, nasionach roślin strączkowych, orzechach, szpinaku, szparagach oraz w produktach pełnoziarnistych. Zdolność immunologiczną jelit można poprawić spożywając regularnie fermentowane produkty mleczne, takie jak jogurt i kefir. Kiszonki również wpływają dobroczynnie na korzystną florę bakteryjną jelit, stanowiącą ważny element odporności człowieka.

A gdy już dopadnie nas przeziębienie…

Wtedy warto udać się do apteki i sięgnąć po Quixx Grip-protect. Formuła Carragelose® zastosowana w tym wyrobie zapewnia przyleganie produktu do nabłonka dróg oddechowych i ograniczenie wnikania wirusów do organizmu. Preparat działa wspomagająco w leczeniu infekcji wirusowych górnych dróg oddechowych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ