Brokuły – właściwości brokułów

0
254

Brokuł można nazwać także zielonym kalafiorem albo kapustą szparagową, która posiada wyjątkowe właściwości oraz wartości odżywcze, a tym samym czyni je najzdrowszym warzywem na świecie. Dodatkowo brokuły w swoim smaku są znacznie bardziej delikatniejsze, niż ich kuzyn jakim jest kalafior. A tym samym są o wiele bardziej  smaczniejsze jak i można je komponować z różnymi potrawami.

Brokuł jest warzywem łatwo dostępnym, o bardzo wyrazistej barwie oraz wyjątkowym smaku. Zdrowotne działanie tego warzywa bardzo trudno przecenić, ponieważ są one zalecane i to  nie tylko jako produkt  w profilaktyce wielu chorób, lecz również w menu, które towarzyszy w tradycyjnym leczeniu.

 

Brokuł jako warzywo posiada wiele właściwości zdrowotnych …

Brokuły, są nazywane także zielonym kalafiorem lub kapustą szparagową, chociaż tak naprawdę to to wcale nie kuzyn kalafiora, tylko kapusty. Zielone i okrągłe warzywo,  odznacza się duża ilością cennych dla ludzkiego zdrowia oraz dobrego samopoczucia właściwościami. Warto wśród nich  wymienić: przydatność w profilaktyce nowotworowej, czyli Sulforafan, który jest zawarty w brokule to oczywiście antyoksydant, który zapobiega tworzeniu się jakimkolwiek nowotworowych mutacji DNA, zaś jeżeli już dojdzie do tworzenia się  nowotwór to pomaga on ( Sulforafan) organizmowi walczyć z komórkami nowotworowymi. Warzywa jak brokuły znacznie zmniejszają ryzyko zachorowania między innymi na takie choroby jak: na czerniaka i nowotwory prostaty, nowotwory piersi, jelita grubego i płuc. Bierze również udział w ochronie układu pokarmowego. Sulforafan, posiada zdolność niszczenia drobnoustrpjów, które mogą tak naprawdę mogą powodować bardzo dużo różnego rodzaju schorzeń górnych odcinków przewodu pokarmowego. Jest tutaj mowa o bakteriach Helicobacter pylori, których sama obecność w układzie pokarmowym przyczynia się do wrzodów żołądka oraz dwunastnicy, zapalenia błony śluzowanej żołądka, zapalenia przełyku,  a czasem nawet choroby nowotworowej. Brokuł również obniża ciśnienia krwi.

 

brokułyWłaściwości …

Potas znajdujący się w warzywie udrażnia naczynia krwionośne, powodując, iż krew bardzo swobodnie krąży w organizmie człowieka. Dodatkowo potas wpływa na  pozbywanie się sodu, który podwyższa ciśnienie. Właśnie z tego powodu zaleca się jedzenie kapusty szparagowej i to szczególnie osobom z tendencjami do skosów ciśnienia. Kolejną korzyścią wynikająca ze spożywania brokułu jest  duża zawartość witaminy C, która jest potrzebna do zachowania mocnych i zdrowych kości oraz zdrowych stawów, jak również  dobrego wzroku. Bez witaminy C jest możliwe wytworzenie się kolagenu, który jest oczywiście budulcem chrząstki,która jest odpowiedzialna za stan stawów, tkanki łącznej i ścięgien. Natomiast zawartość fosforu oraz wapnia, powinna zwrócić uwagę wszystkich osób, u których występują problemy z zębami, bądź cierpią na osteoporozę czy też niedawno złamały kość. Dodatkowo witamina C i witaminą B2, z luteiną oraz zeaksantyną, zmniejsza w dużym stopniu  ryzyko wystąpienia  zwyrodnienia plamki żółtej, jest to choroba występująca u starszych osób. Sulforafan zaś chroni oczy przed promieniami UV, które są szkodliwe. Dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu i niewielkiej kaloryczności Brokuły są odpowiednie w nadwagą albo otyłością. Indeks glikemiczny warzywa jakim jest brokuł wynosi tylko 15, zaś  w 100g brokułów jest wyłącznie tylko 35 kalorii. Warzywo jest także bogate w chrom, który wraz z  insuliną, bardzo pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi człowieka i zmniejsza chęcią na  zjedzenie czegoś słodkiego oraz reguluje pracę trzustki. Warto jeść brokuły choćby z tego powodu, iż są cennym źródłem błonnika, który jest odpowiedni nawet dla kobiet które karmią piersią. Należy pamiętać, iż najwięcej pozytywnych właściwości posiada  świeży brokuł, który nie został jeszcze poddany żadnej obróbce termicznej. Najlepiej spożywać go w formie  blanszowanych różyczek bądź  gotowane przez kilka minut na parze. Warzywa kapuściane zawsze powodują wzdęcia.

 

Kiełki brokuła …

Kiełki brokuła mają takie same właściwości co całe warzywo. Różni je tylko to, że są one jedzone zawsze w świeżej postaci. Dodane do sałatki kiełki brokuła bądź dekorujące kanapkę,  są znacznie bardziej doskonałym źródłem wcześniej wymienionych wszystkich witamin oraz mikroelementów.  Zawierają także więcej antyoksydantów niż całe warzywo. Kiełki najłatwiej kupić w sklepach spożywczych dobrej jakości albo w sklepach ze zdrową żywnością, lecz również można wyhodować je samemu na kuchennym parapecie. Pierwsze możliwe kiełki pojawią się już po kilku dniach. Nasiona można kupić w sklepie ze zdrową żywnością. Brokuły posiadając bardzo wyjątkowe właściwości zdrowotne, chronią one między innymi przed rakiem, anemią, wrzodami żołądka, ale i również korzystne wpływają  na prawidłowe funkcjonowanie wzroku oraz regulują cukier we krwi, co jest bardzo ważne dla samych  cukrzyków. Wszystko zawdzięcza się dzięki zawartości składników mineralnych i witamin, oraz sulforafanu, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ