Gdy moda na koszulki z kolorowymi nadrukami zawitała do naszego kraju, w zdecydowanej większości przypadków były to koszulki z grafikami uzupełnianymi napisami w języku angielskim. Dopiero z czasem na rynku pojawiły się oryginalne, polskie marki odzieżowe, takie jak PLNY, które wprowadziły do obiegu odzież zdobioną tekstami w języku polskim.
Wspomniana marka PLNY Textylia pojawiła się na rynku w 1997 roku i była jedną z pierwszych polskich marek promujących rodzimą odzież streetwearową. Sam pomysł na powstanie koszulek zdobionych polskimi napisami związany był z działalnością pierwszych rodzimych raperów i miłośników muzyki hip-hop, takich jak Tede – do jego pomysłu na stworzenie polskiej odzieży hiphopowej zrodziła się marka PLNY. Nazwa marki w nierozerwalny sposób wiąże się z tematyką pieniędzy i dobrobytu – dorabiania się, stanowiąc humorystyczne, nieco ironiczne rozwinięcie klasycznego skrótu PLN, czyli symbolu polskiej waluty.
Rodzaje koszulek z polskimi napisami
Jeśli w początkach działalności pierwszych polskich firm odzieżowych zajmujących się produkcją odzieży streetwearowej zdobionej napisami w języku polskim dominowały klasyczne t-shirty, to dziś są to także koszulki longsleeve, czyli koszulki z długimi rękawami – rodzaj męskiej bluzki. Osoby zainteresowane oryginalną odzieżą PLNY lub koszulkami innych, znanych polskich producentów odzieży streetwearowej, mogą zatem wybierać pomiędzy różnymi modelami koszulek ozdabianych polskimi napisami, dostosowując ich wybór do pory roku oraz indywidualnych preferencji – stylu ubierania się.
Jakie napisy na koszulkach?
Dzięki stale rosnącej ofercie polskich producentów odzieży streetwearowej, na powierzchni koszulek pojawią się coraz ciekawsze teksty o różnorodnym charakterze. Niekiedy są to znane cytaty, innym razem zbitki słów oparte na zabawnych skojarzeniach czy humorystyczne, krótkie powiedzonka, które na stałe weszły do języka polskiej ulicy. Oczywiście z każdym rokiem liczba takich zbitek językowych i nowych sformułowań rośnie. Stare powiedzenia i teksty odchodzą w zapomnienie, ale w ich miejscu pojawiają się kolejne.
Powstawaniu nowych tekstów na koszulki sprzyja również coraz szersza działalność polskich twórców internetowych. Używane przez nich zwroty są często powtarzane i utrwalane w świadomości dużych grup społecznych, stopniowo przenikając do języka i stając się ciekawym materiałem do powstawania nowych, oryginalnych koszulek. Dziś twórcami tekstów na koszulki przestali być wyłącznie artyści. Coraz częściej są to zwykłe osoby, które nierzadko, zupełnie przez przypadek, stały się gwiazdami polskiego Internetu.