Działanie ciecierzycy – warte zachodu?

0
180
ciecierzyca

Smaczny i korzystny dla zdrowia dodatek do jadłospisu

Dojrzewająca w zielonych strączkach cieciorka ostatnimi czasy podbija serca nie tylko miłośników zdrowego stylu życia. Zastąpi produkty zbożowe na diecie bezglutenowej. Stanowi ważny element diety roślinnej ze względu na zawartość pełnowartościowego białka, które trudno dostarczyć bez produktów zwierzęcych. Jak wiele zyskamy, włączając cieciorkę do naszego stałego jadłospisu?

Czym dokładnie jest groch włoski?

Ta roślina ma wiele nazw: ciecierzyca, cieciorka, groch włoski… Czasami błędnie uważa się, że są to trzy osobne gatunki roślin strączkowych. Jednakże wbrew pozorom to jest jedna i ta sama roślina!

ciecierzycaPochodząca z Dalekiego Wschodu i Azji Mniejszej cieciorka od lat jest ważnym elementem diety mieszkańców tychże regionów. Ciecierzyca pospolita jest jednoroczną rośliną spokrewnioną z bobem i bardziej popularną w Polsce soczewicą. Tak zwane ziarenka rozwijają się w zielonych strączkach. Te nasionka mają najczęściej płową barwę, ale spotyka się nawet takie zabarwione na czarno. Istnieje kilka odmian ciecierzycy, na początek możesz wypróbować odmianę bengalską lub europejską.

Weganie i wegetarianie chętnie sięgają po ciecierzycę, gdyż jest ona świetnym źródłem pełnowartościowego białka niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Cieciorka od lat stanowi ważny element diety mieszkańców krajów nad Morzem Śródziemnym. Na pewno słyszałeś już nie raz o słynnym hummusie, czyli paście z roztartych nasion ciecierzycy. Falafel też nie powinien być Ci obcy – są to smażone kotleciki złożone głównie z cieciorki. Półki sklepowe uginają się od alternatywnych mąk zastępujących klasyczną mąkę pszenną. Pomiędzy nimi znajdzie się także mąka z ciecierzycy. Dla większości z nas jest ona zupełną nowością, ale w Indiach ma naprawdę wiele zastosowań i Hindusom ciężko wyobrazić sobie bez niej codzienny jadłospis.

Czy ciecierzyca ma jakikolwiek wpływ na nasz organizm?

Nie ma co obawiać się sporadycznego eksperymentowania w kuchni. Istnieje możliwość odkrycia i docenienia takiego wspaniałego dodatku do jadłospisu, jakim jest groch włoski. Warto byłoby nieco rozpowszechnić ciecierzycę wśród Polaków, aby urozmaicić ich dietę i wpłynąć pozytywnie na ogólny stan zdrowia. Nie masz pomysłu na to, jak użyć cieciorki w znanych Ci już przepisach? Spróbuj wymienić zwykłą fasolę na ciecierzycę w daniach takich jak fasolka po bretońsku czy zupa fasolowa. Nie jesteś przekonany, czy faktycznie warto korzystać z grochu włoskiego? Oto zalety i właściwości ciecierzycy, zdecyduj sam, czy warto!

  • Ciecierzyca może pomóc nam zamienić naprawdę wiele składników jadłospisu. Jeśli chcemy porzucić w zupełności białko zwierzęce, ta roślina uzupełni wszystkie braki w aminokwasach egzogennych. Szczególnie kobiety w ciąży i karmiące nie narażą siebie i swojego dziecka na potencjalne niedobory związane z przejściem na dietę roślinną, jeżeli dodadzą porcję cieciorki do stałego planu żywienia. Również diabetycy mogą bez obaw korzystać z dobrodziejstw grochu włoskiego, gdyż ma on bardzo niski indeks glikemiczny i nie spowoduje nagłego skoku glukozy we krwi. Brak glutenu w ziarnach cieciorki umożliwia alergikom i cierpiącym na celiakię zastępowanie zwykłej mąki tą z ciecierzycy.
  • Jeśli masz problemy z ciśnieniem krwi lub cierpisz na jakiekolwiek schorzenia układu krążeniowego – ciecierzyca na pewno Cię wesprze. Z jej pomocą obniżysz poziom cholesterolu LDL we krwi i zapanujesz nad ciśnieniem tętniczym. W ten sposób unikniesz też zawału mięśnia sercowego i udrożnisz naczynia wieńcowe oraz wyregulujesz szybkość przepływania swojej krwi.
  • W razie kłopotów z niedoborem żelaza nie szukaj dalej! To właśnie ciecierzyca dostarczy Ci duże ilości tego cennego mikroelementu. Nie tylko anemicy na tym skorzystają. Również miesiączkujące kobiety lub osoby tuż po operacji powinny przetestować na sobie dobroczynny wpływ cieciorki.
  • Wysoka zawartość błonnika pokarmowego to kolejna zaleta ciecierzycy. Regularne jej spożywanie w dużym stopniu usprawni trawienie i je przyspieszy, nasyci Cię na wiele godzin i polepszy perystaltykę jelit. Jeśli cierpisz na zatwardzenia, na pewno zauważysz poprawę swojego stanu. Obawiasz się zachorowania na nowotwór jelita grubego? Porcja ciecierzycy to dobry element profilaktyki antyrakowej. Nie tylko zmniejszysz prawdopodobieństwo zachorowania na raka, ale odgonisz inne choroby związane z jelitami.
  • Kuzynka bobu może nam pomóc w walce z kilogramami. Już niewielka ilość ciecierzycy nasyci nas na długi czas i obniży apetyt. Pamiętajmy jednak, że co za dużo to niezdrowo. W stugramowej porcji suchej ciecierzycy są aż 364 kilokalorie. Warto więc z umiarem korzystać z jej dobrodziejstw, aby uniknąć nadwagi czy nawet otyłości.

Nie zaszkodzi od czasu do czasu wzbogacić jadłospis wszystkich domowników o pełnowartościowe białka pochodzenia roślinnego. Zapewni to wszystkim członkom rodziny zdrowie i poszerzy ich horyzonty kulinarne. Przemyć od czasu do czasu niedużą porcję ciecierzycy lub innych strączków do diety swojego dziecka, aby umożliwić mu prawidłowy rozwój.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ