Dieta białkowa – jak ułożyć jadłospis?

0
254
dieta białkowa

Białkowa dieta cechuje się dużą skutecznością jak również stosunkowo dużym wyborem wszystkich możliwych  produktów jakie zostały dopuszczonych do spożyci w tej diecie. Dieta białkowa jest to dieta odchudzająca, w której to jadłospis ulega zmianie w zależności od tego,  w której obecnie fazie diety się człowiek znajduje. Zarówno pierwsza jak i druga faza diety jaką jest dieta  białkowa, powoduje ubytek zbędnych kilogramów, natomiast trzecia oraz czwarta faza pozwala na uniknięcie efektu jo-jo, jak również pozwala na prawidłowe utrzymanie szczupłej sylwetki przez bardzo długie lata. Najlepiej, aby zapoznać się z  jednodniowym jadłospisem odpowiednim dla poszczególnej fazy diety białkowej, wtedy znacznie łatwiej można zrozumieć całą dietę.

 

Możliwości diety białkowej

Owa dieta białkowa pozwala na tak ułożenie jadłospisu, aby osoba stosująca ją nie odczuwała głodu. Należy pamiętać, ze właśnie w każdej kolejnej fazie diety białkowej jej  jadłospis wygląda troszkę inaczej pod względem zmieniającej się listy produktów dozwolonych oraz  produktów zakazanych. Jak sama nazwa wskazuje, jest to dojść specyficznie ułożony jadłospis, w którym zawsze składnikiem odżywczym, który dominuje jest białko. Twórca tak skonstruowanego menu jest  francuski lekarz, który specjalizuje się w żywieniu człowieka, był nim Pierre Dukan. To od jego nazwiska często  dieta białkowa jest  określana jako dieta Dukana. Chociaż część badaczy jednak neguje jej założenia prozdrowotne, tłumacząc tym samum swoją niechęć w możliwych zaburzeniach w funkcjonowaniu organizmu, które często wywołują nadmiar protein. Jednak nigdy nie ulegało wątpliwości, iż mimo to  gwarantuje ona bardzo szybkie pozbycie się nadmiernych kilogramów i to bez efektu jojo.

 

dieta białkowaZasady diety białkowej

Jest kilka głównych zasad diety białkowej. Sam jadłospis diety białkowej można ułożyć samodzielnie, co  automatycznie jest bardzo dużym atutem tej właśnie metody. Jednak należy przy tym pamiętać o kilku kluczowych wytycznych. Jak na przykład, że każdy posiłek trzeba  uzupełnić wypijając dwie pełne szklanki wody mineralnej albo  źródlanej, w ciągu kilku pierwszych tygodni diety, należy unikać nadmiernych wysiłków fizycznych, ponieważ można odczuwać ogólne osłabienie. Koniecznie należy jeść tylko wtedy gdy poczuje się głód. Mimo to jednak trzeba trzymać się tylko tych produktów, które są  uwzględnione w jadłospisie diety. W czasie  trwania dwóch pierwszych etapów całej diety, jest całkowity zakaz  stosowania jakichkolwiek tłuszczów, uwzględniając także oliwę z oliwek. Można jednak zażywać  witaminowe suplementy diety. Cała dieta została podzielona na cztery podstawowe fazy, oczywiście zgodnie z produktami jakie to  zostały dopuszczone do spożycia i faktycznym ich działaniem. Etap pierwszy trwa najczęściej od 2 do 7 dni. Określany jako tak zwana faza uderzeniowa, w tym właśnie czasie dopuszcza się jedynie produkty wysokobiałkowe. Zatem może wystąpić osłabienie organizmu, poczucie senności albo brak koncentracji. Dopuszcza się aktywność fizyczna, lecz  tylko w małej ilości. Etap drugi jest to okres uzupełnienia diety o składniki jakimi są warzywa. Jest to tak zwany etap naprzemienny, nie powinien przekraczać on 10 dni. W pierwszej połowie  można spożyć posiłki białkowe na przemian z warzywami, zaś w drugiej połowie dopuszcza się tylko produkty na bazie protein. Nadal nie zaleca się ciężkiego wysiłku. Już w trzecim etapie można zacząć uprawiać sport o większym natężeniu, chociaż w dalszym ciągu  podlega on ograniczeniu. Zadaniem właśnie tej fazy jest utrzymanie  już uzyskanych efektów jak i zabezpieczenie przed wystąpieniem efektu jojo. Sam jadłospis w diecie Dukana zostaje już  urozmaicony o  ser, owoce, natomiast czas jej trwania jest uzależniony jest od utraty wagi. Każdemu utraconemu kilogramowi musi odpowiadać 10 dni. Czwarta faza jest to czas na stabilizację osiągniętych już efektów. Można spożywać już prawie wszystko, oczywiście poza fast foodami czy też nadmiernej ilości słodyczy oraz słodkich napojów. W dalszym ciągu należy pamiętać o utrzymaniu racjonalnych porcji w czasie zjadania przygotowanych posiłków. Nadal jednak obowiązuje tylko jeden dzień w tygodniu, w którym to trzeba odżywiać się wyłącznie tak, jak podczas pierwszego etapu diety.

Oto spis dominujących potraw w diecie Dukana:

  • I faza – jest to jajecznica, piersi kurczaka w ziołach, serek wiejski, otręby owsiane, sałatka z tuńczyka oraz jogurt naturalny,
  • II faza – to jajka na twardo, serek ziarnisty z rzodkiewkami oraz pomidorem, dorsz z surówką i marchewki, serek odtłuszczony,
  • III faza – jest to pierś kurczaka z kalafiorem, jogurt naturalny z truskawkami bądź bananem, sałatki owocowe, albo otręby owsiane z mlekiem,
  • IV faza – w tej fazie wystarczy tylko trzymać się ogólnych zasad w zdrowym żywieniu.

Dieta Duncana jest to dieta białkowa, powodująca spadek masy ciała, która głównie opiera się na różnego rodzaju produktach białkowych. Owa, dieta białkowa bardzo skutecznie oczyszcza organizm a przy tym odchudza. Zdaniem samego  twórcy, dieta białkowa z całą pewnością  pozwala na  uniknięcie efektu jo-jo.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ