Przyczyny awarii sondy lambda

0
1633
Przyczyny awarii sondy lambda

Sonda lambda nie od dziś jest obowiązkowym wyposażeniem w każdym aucie. Może ona nam przysporzyć nie lada kłopotów. Narażone na awarię są w szczególności pojazdy zasilane w paliwo LPG. Jak sprawdzić sonde lambda? W tym celu każdy mechanik powinien sprawdzić napięcie na wtyczce po odłączeniu sondy. Jeśli napięcie nie mieści się w normie, przyczyny usterki należy poszukać w obwodzie elektrycznym. W tej sytuacji najczęstszą przyczyną jest sterownik w silniku. Kolejnym parametrem, który trzeba sprawdzić jest częstotliwość sygnału. Wówczas częstotliwość powinna rosnąć razem z obrotami silnika. Jeżeli jest inaczej, taką sondę należy wymienić na nową. Kolejną rzeczą, jaką trzeba sprawdzić to rezystancja i napięcie. Pomiar ten należy sprawdzić na wtyczce od strony sondy lambda. Ostatnim pomiarem jaki należy wykonać jest napięcie sondy. Ten pomiar dokonujemy pomiędzy przewodami czarnym i szarym. Napięcie prawidłowe powinno wynieść przy słabej mieszance mniej niż 0,4 W. a przy bogatej i 0,6 W. Przyczyną nieprawidłowości może okazać się uszkodzona grzałka. Wtedy to sonda będzie pracować źle na niskich obrotach, ponieważ nie jest dogrzewana spalinami. Poza tym mogło dojść do zwarcia lub obluzowania się przewodów i sonda może w niektórych sytuacjach się odpinać. Dobrze by było także sondę zdjąć i dokładnie obejrzeć w celu wykrycia nieprawidłowości. Jeśli znajdziemy czerwony lub biały nalot na sondzie może to świadczyć o używaniu złej jakości paliwa lub stosowaniu niewłaściwych dodatków. Zielony nalot na sondzie lambda może pochodzić z resztek płynu chłodniczego z komory spalania. Takie zjawisko może świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą lub poważniejszej awarii w silniku. Czarny nalot może zwiastować, że nasz silnik lubi spalać olej. Często spotykany nalot ciemnobrązowy na lambdzie może być przyczyną nieprawidłowej pracy układu paliwowego. Często zdarza się, że mechanik z lenistwa, lub braku chęci kończy diagnozę na odczytaniu błędu i jeżeli stwierdzi, że sonda jest niesprawna to zamawia nową. W tym celu, konieczne jest użycie testera diagnostycznego sondy lub diaskopu. Jeżeli chodzi o diagnostykę szerokopasmowej sondy lambda w praktyce jest ona bardzo problemowa. Wymagane są do niej specjalne urządzenia dostępne tylko w autoryzowanych serwisach. Najskuteczniejszą metodą jest droga prób i błędów poprzez wymianę lambdy na nową, a to jest niestety kosztowny interes.

http://zapasczasu.pl/

[Głosów:1    Średnia:4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ