Witamina K – wpływ na organizm i objawy niedoboru

0
39
Witamina K

Witamina K jest jedną z witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Substancja uczestniczy w procesie krzepnięcia krwi, jest również ważna w kontekście gospodarki wapniowej ciała. Jaki wpływ wywiera witamina K na organizm? Dlaczego jej przyjmowanie okazuje się tak ważne? Jakie są konsekwencje niedoboru tego składnika?

Jak witamina K działa na organizm?

Podstawową funkcją witaminy K jest uczestniczenie w syntezie czynników krzepnięcia krwi i protrombiny. Zapewnia prawidłową krzepliwość, a także uszczelnia naczynia krwionośne oraz zapobiega ich pękaniu i utracie elastyczności. Składnik pomaga utrzymać prawidłową gospodarkę wapniową w ciele. Może ograniczać ryzyko wystąpienia chorób układu krwionośnego i serca, jak również zapobiega zwapnieniu naczyń krwionośnych.

Witamina K ma też działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwbólowe oraz przeciwzapalne. Chroni kości przed złamaniami, reguluje metabolizm kostny. Uczestniczy w wychwytywaniu wapnia przez układ szkieletowy i wspomaga formowanie tkanki kostnej. Dzięki temu suplementy z witaminą K pomagają zapobiegać osteoporozie.

Objawy niedoboru witaminy K

U osób dorosłych dość rzadko dochodzi do niedoborów witaminy K. Większą część dziennego zapotrzebowania na tę substancję pokrywa witamina K2 syntezowana przez mikroflorę jelitową. Pozostałą potrzebną dawkę składnika zapewnia witamina K1 dostarczana wraz z żywnością. W niektórych przypadkach może jednak nastąpić obniżenie poziomu K w ciele. Tego typu sytuacje przydarzają się zazwyczaj przy poważnych schorzeniach wątroby i jelit, długotrwałej antybiotykoterapii oraz przyjmowaniu leków przeciwdrgawkowych, przeciwzakrzepowych czy zawierających pochodne kwasu salicylowego.

Jakie objawy daje niedobór witaminy K? Do symptomów należy dłuższy czas krzepnięcia krwi, skłonność do powstawania siniaków, krwawienie z błon śluzowych nosa lub układu pokarmowego czy krwiomocz. Objawami niedoboru witaminy K mogą być również obfite miesiączki, częste biegunki oraz podatność na infekcje bakteryjne.

Dobre źródła witaminy K

Witamina K występuje głównie w produktach pochodzenia roślinnego. Znajdziemy ją w dużych ilościach w zielonych warzywach – brokułach, szpinaku, jarmużu, rukoli, roszponce, brukselce, sałatach rzymskiej i lodowej, szparagach czy kapuście włoskiej. Witaminy K dostarczy też natka pietruszki, seler naciowy, awokado, cukinia, bób, ogórek, groszek, botwinka czy awokado. Źródłami cennej substancji w codziennej diecie mogą być również truskawki, rzepa, ziemniaki, brzoskwinie, karczochy, kalafior, marchewka, orzechy, produkty zbożowe, daktyle, kasza bulgur, topinambur czy olej sojowy. W mniejszych ilościach witamina K zawarta jest w produktach pochodzenia zwierzęcego. Substancja występuje w mleku i jego przetworach, jajkach oraz wątrobie wołowej.

Witamina K to składnik niezbędny do właściwego funkcjonowania organizmu, dlatego jest podawana noworodkom domięśniowo. W późniejszym czasie ciało wytwarza ją samodzielnie, choć w niektórych sytuacjach konieczna może okazać się dodatkowa suplementacja. Dbanie o dobry stan jelit, a także dieta bogata w zielone warzywa pozwala utrzymać prawidłowy poziom witaminy K w organizmie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ