Tłumik do skutera

0
56
Tłumik do skutera

Tłumiki to niezwykle praktyczne i pomocne urządzenia, służące do obniżenia poziomu drgań wywoływanych pracą silnika i pozostałych układów danego pojazdu, a także tłumienia powstających przy okazji fal akustycznych i – niekiedy bardzo dużego i niepotrzebnie uciążliwego – hałasu. Tłumiki są często stosowane w samochodach sportowych, a także różnego typu pojazdach jednośladowych, takich jak motory czy skutery. Tłumiki są szczególnie chętnie stosowane przez właścicieli pojazdów, które z uwagi na ich sposób wykonania, mają tendencję do nadmiernego wytwarzania hałasu, podczas przemieszczania się po terenie zabudowanym i w obrębie centrów miejskich. Należy bowiem zawsze mieć na uwadze odpowiedni poziom homologacji poszczególnych części danego pojazdu, które jeśli nie spełniają odpowiednich kryteriów, mogą nie nadawać się do przemieszczania w obrębie terenów zabudowanych.

Na czym polega praca tłumika?

Tłumiki stanowią część instalowaną w obrębie układu wydechowego. Podstawową funkcją tego rozbudowanego układu jest usuwanie niepotrzebnych produktów spalania powstałych w trakcie pracy silnika oraz pozostałych części pojazdu. W trakcie jego pracy, do silnika doprowadzane jest powietrze, która umożliwia usuwanie zanieczyszczeń poprzez stworzenie tak zwanej mieszanki paliwowo-powietrznej. Jest to skomplikowany proces, którego ostatnim etapem jest właśnie usuwanie owych spalin poza obręb danej maszyny poprzez układ wydechowy.

Przez części układu wydechowego transportowane są więc najróżniejszego rodzaju substancje lotne, powstałe w trakcie pracy sinika. Przede wszystkim, są to tak zwane spaliny, w których znajdują się głównie różnego typu tlenki azotu, a także inne substancje. Układ wydechowy może jednak zyskać dodatkową funkcję, gdy zostanie wzbogacony o tłumik. Specyfiką tego układu jest bowiem jego duża ruchliwość, co wynika ze sposobu jego wykonania, mocowania oraz bliskiego usytuowania względem pracującego silnika. W rezultacie, tłumik może sprawić, że same powstające w trakcie pracy silnika drgania zostaną zamortyzowane i wytłumione, a przez to – obniży się poziom hałasu powstającego podczas użytkowania konkretnej maszyny.

Oprócz tłumików, także inne części do skuterów tworzą układ wydechowy. Może się ona składać z różnych części, w zależności od modelu danej maszyny. Zazwyczaj, w jego skład wchodzi kolanko wydechowe, przez które przenoszone są spaliny, bezpośrednio transportowane z cylindra. Kolanka są montowane przy użyciu określonych nakrętek, szpilek bądź też sprężyn. Następnie, przenoszone spaliny dostają się do rury wydechowej. Niekiedy także, obok kolanka, instalowany jest tak zwany system SAS, zwany potocznie „dopalaczem spalin”, przez który spaliny transportowane są do filtra. Dzięki temu, ilość wypuszczanych do atmosfery zanieczyszczeń zostaje częściowo ograniczona. Obok dopalacza umiejscowiona jest także specjalna komora rozprężna, nazywana także dyfuzorem. Występuje on zwłaszcza w pojazdach dwusuwowych.

Rura wydechowa pozwala natomiast na transport spalin do tłumika. Ten ostatni zazwyczaj wyposażony jest w specjalną ściankę, która dzieli go na dwie części. Tłumik jest także wyścielany określonym materiałem – często jest to specjalny typ waty tłumiącej – który znacząco redukuje ilość wydobywających się z maszyny odgłosów. Pozwala to na zredukowanie poziomu hałasu powstającego w trakcie użytkowania danego pojazdu.

W użytkowaniu skutera szczególnie istotny jest poziom homologacji. Skutery są bowiem pojazdami przeznaczonymi do użytkowania w obrębie centrów miejskich. Często, gdy miasta są zakorkowane, skuter jest najskuteczniejszym sposobem na szybkie przemieszczanie się. Należy jednak zawsze zwracać uwagę, aby poziom emitowanego hałasu odpowiadał określonym normom. Informację o „głośności” pracy każdego silnika znajdziemy na jego plakietce. Z tych powodów, tłumiki do skuterów są niezwykle istotnym urządzeniem w trakcie właściwego użytkowania tych pojazdów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ