Śliwki – właściwości odżywcze i zastosowanie śliwek w diecie

0
52
śliwki

Każda dobra dieta opiera się przede wszystkim o świeże warzywa oraz owoce, które powinny być regularnie dostarczane do naszego organizmu, z przewagą jednak tych pierwszych. Jednym z ważniejszych dla naszego organizmu smakołyków są śliwki, w których kochamy nie tylko zniewalający smak, ale również cieszymy się wieloma dobroczynnymi właściwościami. Śliwki nie tylko pomagają nam w przypadku zaparć, ale też ułatwiają trawienie pokarmów, chronią nas również przed wolnymi rodnikami i ich szkodliwym działaniem dla nas.

Śliwki – jedne z najzdrowszych owoców

W śliwkach możemy znaleźć cała masę dobroczynnych składników i minerałów. Warto zacząć od tego, że szczególnie w tych ciemnych śliwkach, można znaleźć takie witaminy jak B3 i B6, ale również witaminy A, E, C, i K. Ponadto w śliwkach znajduje się magnez oraz błonnik, a także żelazo, bor, potas i fosfor. To jednak nie wszystko, w śliwkach zawarte są też substancje aktywne, a wiec na przykład antocjany czy polifenole. Pektyny oraz błonnik skutecznie zwalczają zaparcia, regulują również odpowiednią prace jelit. Błonnik to jednak nie tylko jelita, ale także pomoc w rozwiązywaniu problemu zbyt wysokiego poziomu cukru we krwi. Jedzenie śliwek jest dla nas znakomitą przekąską oraz skutecznym sposobem na pozbycie się napadów głodu. Śliwek, czy to świeżych, czy to suszonych, nie powinno zabraknąć w żadnej diecie osób odchudzających się. Błonnik ma dla nas jeszcze jedną, cenną cechę, a mianowicie stabilizuje poziom cholesterolu we krwi, zwiększając jednocześnie poziom tak zwanego dobrego cholesterolu, którego w organizmie powinno być jak najwięcej. Potas z kolei jest odpowiedzialny za wyregulowanie ciśnienia we krwi, a zawarta w miąższu witamina K wpływa pozytywnie na krzepliwość krwi, zaś witamina C jest odpowiedzialna za uelastycznianie naczynek krwionośnych.

właściwości suszonych śliwek - co w sobie mają suszone owoce

Pozytywne strony jedzenia śliwek

Powodów, dla których w naszej diecie nie powinno zabraknąć śliwek, jest naprawdę wiele. Przede wszystkim śliwki są w stanie usprawniać działanie układu nerwowego  za sprawą zawartych w nich witaminie B6 oraz magnezowi, a także za pomocą potasu mogą regulować ciśnienie przepływającej przez organizm krwi. Zwalczają zaparcia dzięki błonnikowi, a także chronią przed nowotworami dzięki działaniu antyoksydacyjnemu. Witamina K, jaka jest w nich zawarta, działa pielęgnacyjnie na pękające naczynka naszej twarzy, a witamina C jest w stanie je skutecznie uszczelnić, dzięki czemu nie pojawiają się na skórze, a proces starzenia się skóry jest w ten sposób opóźniony.

Wartości odżywcze

Warto poznać te znakomite owoce również od ich strony „techniczne”. Wśród gatunków różnią się kalorycznością, chociaż same wartości odżywcze są dla wszystkich ich podobne. Na dziesięć dekagramów śliwek przypada zwykle około czterdziestu sześciu kalorii, a ilość zawartych w nich węglowodanów waha się między 12 a 14,6 grama. Śliwki uznawane są za znakomite źródło przeciwutleniaczy dzięki witaminom: A, E oraz niewielkiej ilości witaminy C, a dzięki witaminom z grupy B czynią ten owoc najlepszym sposobem na poprawienie samopoczucia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ