Profilaktyka stawu kolanowego i biodrowego – zrób to sam!

0
102

Uprawiając regularnie sport zapewnisz swoim stawom odpowiednią pielęgnację i przedłużysz ich żywotność

Jeśli sport to Twoja pasja, na pewno nie jest Ci obojętny stan Twoich stawów. Nie wyobrażasz sobie dnia bez małej przebieżki lub chociaż kilku przysiadów? Zadbaj o swoje kolana i biodra, aby jak najdłużej cieszyć się zdrowiem. Przez wiele długich lat będziesz mógł oddawać się przyjemności, jaką jest ruch na świeżym powietrzu, gdyż na Twojej drodze nie stanie żaden niechciany ból stawów.

O czym należy pamiętać każdego dnia?

Oprócz regularnego uprawiania sportu wielką różnicę robi to, czy odżywiasz się zdrowo i z rozsądkiem, czy raczej wrzucasz w siebie cokolwiek tylko masz pod ręką. Pewne produkty mogą nawet zapobiec stanom zapalnym i bólom stawów. Jeśli nie masz pojęcia co ma pozytywny wpływ na Twoje stawy, spróbuj tego: każdego dnia zjedz cztery łyżki chudego twarogu i popij szklanką mleka, jogurtu lub kefiru. Solidna porcja białka dostarczana codziennie uchroni chrząstkę stawową przed zwyrodnieniem. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sportem, na pewno przyda Ci się kilka pomysłów na dobry początek. Oto skuteczne i nieskomplikowane ćwiczenia, dzięki którym zadbasz o swoje stawy i rozruszasz się nieco po całym dniu pracy.

Zginanie kolan w pozycji leżącej – ćwiczenie dla stawu kolanowego i biodrowego
dietaPrzyjmij wygodną pozycję leżącą na plecach, przyciągnij jedno kolano do klatki piersiowej płynnym i ostrożnym ruchem. Teraz wyprostuj całą nogę, ale nie kładź jej na podłodze ani nie opuszczaj. Powtórz całe ćwiczenie kilkakrotnie, w zależności od swoich możliwości. To jest jedna seria. Przy użyciu drugiej nogi powtórz tę samą serię.

Prostowanie kolan w pozycji siedzącej – ćwiczenie dla stawu kolanowego i biodrowego
Do tego ćwiczenia będziesz potrzebował stabilnego krzesła. Usiądź na nim wygodnie, przyjmij prawidłową postawę w celu zabezpieczenia kręgosłupa. Rozstaw nogi na szerokość bioder. Wyprostuj jedną nogę, spróbuj unieść ją nieco wyżej ponad poziom siedzenia krzesła. Przytrzymaj kilka sekund, a następnie opuść nogę. Powtórz to samo ćwiczenie do kilkunastu razy, ale nie przemęczaj się. Po zakończeniu zmień nogę i powtórz wszystkie czynności od nowa.

Podnoszenie nogi w pozycji leżącej – ćwiczenie dla stawu biodrowego
Ostrożnie połóż się na swoim boku. Ułóż głowę na ramieniu. Za pomocą przedramienia podeprzyj się przed klatką piersiową, żeby utrzymać stabilną i bezpieczną pozycję. Teraz podnieś jedną nogę i przytrzymaj przez kilkanaście sekund. Opuść nogę. To jest jedno powtórzenie. Wykonaj je kilka razy, a następnie zmień nogę.

Podnoszenie tułowia w pozycji leżącej – ćwiczenie dla stawu biodrowego
Przyjmij pozycję leżącą brzuchem do dołu. Oprzyj dłonie na wysokości głowy. Dostosuj ich rozstawienie do szerokości barków. Po upłynięciu mniej więcej dziesięciu sekund nabierz powietrze przez nos do napełnienia płuc. Podnieś się na rękach, formując ciało na kształt litery L. Następnie wypuść powietrze poprzez usta i pozostań w tej samej pozycji przez przynajniej kilka sekund. Opuść tułów. Powtórz to ćwiczenie tyle razy, ile dasz radę.

Wyprostowanie kolana w pozycji stojącej – ćwiczenie dla stawu kolanowego i biodrowego
Przyjmij pozycję stojącą. Wyprostuj się i rozstaw swoje stopy na szerokość bioder. Ostrożnie unieś jedną nogę pod kątem prostym względem ciała. Teraz wyprostuj ją, ale nie opuszczaj jej. Na koniec znów zegnij ją w kolanie. Wykonaj kilka powtórzeń. Następnie zmień nogę.

Podnoszenie nogi w pozycji klęczącej podpartej – ćwiczenie dla stawu biodrowego
Przyjmij pozycję klęczącą, podeprzyj się oburącz. Upewnij się, że Twoje plecy są w linii prostej, a głowa stanowi swego rodzaju przedłużenie kręgosłupa. Teraz podnieś wyprostowaną nogę najwyżej jak potrafisz. Przytrzymaj ją w górze przez kilka sekund. Opuść nogę. Powtórz ćwiczenie kilka razy, a następnie zmień nogę.

Przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń na stawy

Powyższe ćwiczenia pomogą Ci zachować sprawność stawów na wiele lat. Oczywiście warunkiem jest regularne wykonywanie tych ćwiczeń. Sporadyczne ich wykonywanie niewiele korzyści przyniesie. Z kolei nieostrożne, szybkie lub niedokładne stosowanie wymienionych ćwiczeń może nawet zaszkodzić Twoim stawom, dlatego zachowaj zdrowy rozsądek, nie spiesz się i przeczytaj instrukcję z uwagą kilkukrotnie, aby uniknąć kontuzji.

Mniej wysiłku – więcej korzyści!

Jeśli nie przepadasz za aktywnością fizyczną, a chcesz zadbać o swoje stawy, postaraj się od czasu do czasu wykonać kilka ćwiczeń lub przejdź się na spacer. Twoje stawy na pewno to docenią. Skorzysta na tym również Twój organizm. Dotlenisz mózg, polepszysz jakość krążenia krwi i poprawisz swoje samopoczucie. Spróbuj czasem zostawić samochód przed domem i idź po zakupy na piechotę. Wyprowadź psa na spacer lub przejdź się po okolicznych działkach. Może znajdziesz jakieś ciekawe miejsce, do którego będziesz chętnie wracał? Pamiętaj, że Twoje zdrowie jest w Twoich rękach. Im lepiej o nie zadbasz, tym bardziej sprawny będziesz na starsze lata.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ