Dieta paleo

0
208
Dieta paleo

Często szukając rozwiązań na jakieś problemów szukamy ich w przeszłość. Próbujemy uczyć się na błędach przodków i ich doświadczeniu. Czy jest możliwe by dotyczyło to również diet? Czy nadprogramowe kilogramy, które przywieźliśmy od rodziny wracając ze świąt, możemy pozbyć się za pomocą mądrości dawnych? Czy żeby móc wcisnąć się na nowo w swoje ulubione spodni i niewyglądań w sukience źle, wystarczy jeść jak nasi przodkowie? Otóż tak twierdzi doktor Loren Cordain. Zatem zastanówmy się jak daleko sięgnąć wstecz by odkryć tą jeną jedyną idealna dietę? Otóż według wyżej wymienione pani doktor są to czasy paleolitu! W swojej książce pod tytułem „Dieta paleo” opisuje potwierdzoną jej zdaniem tezę iż żywiąc się podobnie jak nasi przodkowie z tej  epoki jesteśmy w stanie stracić kilogramy i być zdrowi. Sama dieta ma wielu zwolenników dookoła świata, choć występuje pod różnymi nazwami takimi jak dieta paleo, dieta kamienia łupanego lub dieta jaskiniowców. Sam pomysł wywodził się z tego, iż przodkowie mimo ciężkiego trybu życia poza brakiem otyłości mieli szczególną odporność na takie choroby jak cukrzyca, nowotwory czy różne choroby serca. Sam paleolit zgodnie z tym co można znaleźć na różnych stronach  to trwający około 3 milionów lat okres w rozwoju człowieka i społeczności ludzkich, który ostatecznie ukształtował nasz gatunek Homo sapiens. Nastąpił po nim neolit, który w zależności od rejonu naszej planety zaczął się od 5.000 do 10.000 lat temu.

Mówi się, że dieta ta jest odmianą diety nisko węglowodanowej. W praktyce faktycznie początkowe założenia są identyczne. Mianowicie odstawiamy węglowodany, a sięgamy po posiłki wysoko błonnikowe. Niestety nie jest to dieta przeznaczona dla wegan czy wegetarian. W swych głównych zasadach opiera się na mięsie. Zaleca jednak kupno mięsa niehodowlanego. Ma to służyć unikaniu różnych świństw i toksyn które znajdujących się w paszach zwierząt chowanych w celu wyłącznie sprzedaży na mięso. Gdy zwierze nie jest w ten sposób traktowane to mamy większą szansę na to, że nie podtrujemy się niczym. Bo przecież zwierzęta, które zjadali jaskiniowcy nie żywili się żadnymi chemicznymi dodatkami, a jedynie tym co dawała matka natura.  Na początku diety pozwala się na zjedzenie trzech posiłków w trakcie tygodnia, które mogą zupełnie odbiegać od przyjętych zasad. Można je skomponować w dowolny sposób bez wyrzutów sumienia. Takie małe oszustwo ma służyć temu by nas organizm przyswoił dietę bez żadnych dokuczliwych skutków ubocznych.

Dieta paleoCo zatem można jeść by postępować zgodnie z dietą? Po jakie produkty sięgać? Przede wszystkim muszą być one świeże, organiczne i zdrowe.  Niedozwolone są wszelkie pokarmy przetworzone. Nasi przodkowie nie posiadali żadnych sprzętów ani substancji konserwujących dlatego my również możemy się bez nich obejść.  Tak jak było już to wspomniane najważniejsze jest mięso, najlepiej chude oraz ryby bogate w kwasy omega trzy (łosoś, makrela, tuńczyk). Kolejnymi ważnymi składnikami są owoce i warzywa. Dalej jajka i zdrowe oleje roślinne (oliwa z oliwek, olej kokosowy, olej z orzechów włoskich i wiele innych). Zakazane natomiast jest spożywanie zbóż i wszelkich produktów, które wywodzą się z nich (chleb, mąka, płatki). Odpada również słodzenie czegokolwiek cukrem rafinowanym. Kolejną pozycją na czarnej liście są ziemniaki bogate w skrobie oraz rośliny strączkowe takie jak fasola, soczewica, groszek. Oleje roślinne również nie tykamy jeśli są z tej grupy niezdrowych rafinowanych. Zaprzestajemy również nawyku solenia by nadać czemuś smak. I tak jak było to już wspomniane odpadają wszelkie przetworzone produkty. Jak łatwo zauważyć tak jak w diecie nisko węglowodanowej rezygnujemy z produktów, które są w nie bogate na rzecz takich, które zastępczo maja nam dać siłę. Jest to przemyślany ruch gdyż tak naprawdę winowajca wszelkiego odkładania się tłuszczu w organizmie są węglowodany, które dostarczane w nadmiarze nie są przerabiane.

By korzystać mądrze z diety paleo jest ważne by starannie dobrać wszelkie składniki. Jest to ważne gdyż na co dzień to węglowodany są podstawowym źródłem naszej energii  dlatego musimy jedzenie dobrać tak byśmy nie stracili sił. Można śmiało skorzystać z pomocy fachowca i udać się z tym do dietetyka, jednak prawda jest, że na własną rękę jadłospisów dziennych można znaleźć pełno w internecie lub samej książce. Oto przykład takiego jadłospisu wyciągnięty z książki:

Śniadanie: opiekany łosoś i kantalupa (odmiana melona).

Lunch: opiekana chuda polędwica wieprzowa z sałatką (sałata rzymska, marchewka, ogórek, pomidor, orzechy włoskie, dressing z soku cytrynowego).

Obiad: pieczeń z polędwicy wołowej, brokuły gotowane na parze, sałatka (miks sałat, pomidor, awokado, cebula, migdały, dressing z soku cytrynowego).

Deser: truskawki.

Przekąski: pomarańcza, marchew pokrojona w słupki, seler naciowy.

Jak widać wystarczy mądrze dobrać by posiłki z dietą paleo były nie tylko zdrowe i niskokaloryczne

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ