Czy telemedycyna to przyszłość opieki medycznej?

0
389
Czy telemedycyna to przyszłość opieki medycznej

Telemedycyna nie jest nowością na świecie. Już od lat takie rozwiązanie jest z powodzeniem stosowane w wysoko rozwiniętych krajach jak USA, Francja czy Niemcy. Epidemia koronawirusa wymusiła wiele nieplanowanych zmian i zmusiła do błyskawicznej organizacji nowych warunków pracy w zastanej rzeczywistości niemal na całym świecie i w każdej branży. Teleporady w zakresie zdrowia stały się w Polsce w zasadzie jedyną możliwością kontaktu z lekarzem w tym trudnym czasie. Choć zmiany przyszły nagle, placówki szybko się do nich dostosowały, a teleporady realizowane są z większym sukcesem, niż zakładano i przewidywano. Czy telemedycyna będzie więc przyszłością i zdominuje funkcjonujące dotychczas rozwiązania?

Nowoczesne rozwiązania stosowane w obsłudze pacjentów

Jeżeli epidemia koronawirusa przyniosła coś dobrego, to bez wątpienia jest to odkrycie nowych sposobów funkcjonowania przedsiębiorstw z różnych branż. To także zintensyfikowanie i wykorzystanie na szerszą skalę rozwiązań, które do tej pory były ostrożnie testowane lub dopiero rozważane.

Jednym z najważniejszych zaleceń w czasie trwania epidemii było zachowywanie dystansu społecznego – 1,5 do 2 metrów. W takich warunkach niemożliwe stały się tradycyjne wizyty w przychodni lub szpitalu. Nie da się zachować takiego dystansu i rekomendowanych środków bezpieczeństwa podczas badania ani w poczekalni pełnej ludzi.

Pacjentów nie można było jednak z dnia na dzień pozostawić bez opieki lekarskiej, szczególnie ze strony specjalistów. Dlatego niemal z dnia na dzień „wizyty” zaczęły odbywać się w formie elektronicznej.

Zastosowano nowe rozwiązania, w pełni zdalne: rozmowa telefoniczna czy wymiana wiadomości tekstowych pomiędzy lekarzami a pacjentami.

Wizyty osobiste odbywały się po stwierdzeniu takiej konieczności, co w znaczny sposób zredukowało kolejki oraz skróciło czas oczekiwania na konsultację ze specjalistą. Taka teleporada to pierwszy „odsiew” przypadków, które nie wymagają osobistego lub pilnego kontaktu, a tym samym nie zajmują kolejki.

Przychodnie i szpitale wyposażone zostały w nowoczesne systemy teleinformatyczne, dzięki którym organizacja pracy stała się o wiele łatwiejsza.

Koronawirus zmienił świat i jego postrzeganie właściwie na zawsze. Przymusowe i szybkie dostosowanie się do nowych, trudnych warunków sprawiło, że sprawne rozwiązania znalazło się w każdej dziedzinie życia – w tym także w medycynie. Większość z nich sprawdziła się doskonale i prawdopodobnie będzie stosowana w szerszym zakresie już na stałe.

Jak może wyglądać przyszłość medycyny w dobie cyfryzacji?

Największą „bolączką” systemu opieki zdrowotnej w Polsce jest utrudniony dostęp do specjalistów. Często na zwykłą konsultację czeka się nawet kilka, kilkanaście miesięcy, a na prywatną wizytę nie każdego stać. Wynika to przede wszystkim z tego, że specjalistów jest coraz mniej, a pacjentów wcale nie ubywa.

Telekonsultacje są więc w tym przypadku idealnym rozwiązaniem. Dzięki temu jeden specjalista może z powodzeniem konsultować o wiele więcej pacjentów, niż byłoby to możliwe stacjonarnie.

Nowoczesne rozwiązania w zakresie systemów obsługi pacjentów pozwalają na sprawną i efektywną organizację pracy. Niewykluczone, że to właśnie teleporada będzie pierwszym krokiem w zakresie konsultacji i diagnostyki, co znacznie skróci czas oczekiwania na wizytę.

Artykuł powstał przy współpracy firmy Systell, która oferuje nowoczesne narzędzia do obsługi pacjenta. Więcej informacji znajdziesz na stronie https://systell.pl/branze/opieka-medyczna/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ