Czy na diecie ketogenicznej trzeba jeść mięso?

0
105
Czy na diecie ketogenicznej trzeba jeść mięso

Dieta ketogeniczna należy do niezwykle popularnych obecnie diet. Nie bez powodu – jest skuteczna, pozwala pozbyć się w krótkim czasie zbędnych kilogramów. Jest dietą wysokotłuszczową i niskowęglowodanową. Zazwyczaj źródłem tłuszczu w tej diecie jest mięso i tłuszcze zwierzęce. Dla osób niespożywających produktów pochodzenia zwierzęcego ważna jest kwestia: Czy możliwa jest dieta ketogeniczna bez mięsa?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Dieta ta zakłada ograniczenie spożywania węglowodanów na rzecz tłuszczów. Zazwyczaj w codziennej diecie człowieka węglowodany stanowią aż 50%, natomiast tłuszcze tylko 30-35%.

W diecie ketogenicznej zaleca się odwrócenie tych proporcji, należy drastycznie ograniczyć spożywanie węglowodanów (do około 5%), a aż 70% powinny stanowić tłuszcze. Organizm, który nie pobiera energii zawartej w węglowodanach, zaczyna szukać jej alternatywnego źródła, którym staje się tłuszcz.

Dieta ketogeniczna dla wegetarian?

Wiadomo – jednym z podstawowych źródeł tłuszczu jest mięso i tłuszcze zwierzęce. Nie znaczy to jednak, że nie jest możliwa dieta ketogeniczna bez mięsa.

Wegetarianie decydujący się na stosowanie diety ketogenicznej mogą z łatwością zastąpić tłuszcze zwierzęce tłuszczami roślinnymi oraz innymi produktami spożywczymi zawierającymi dużą ilość tłuszczu.

Wegetariańska dieta ketogeniczna

Co mogą jeść wegetarianie, aby dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość tłuszczu, zgodnie z zaleceniami diety? Mają do wyboru wiele gatunków olejów roślinnych. Są to:

  • oliwa z oliwek – niezwykle źródło zdrowych jednonienasyconych tłuszczów
  • olej kokosowy zawierający jednonienasycone i wielonienasycone kwasy tłuszczowe
  • olej lniany – źródło wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz  kwasu α-linolenowego
  • olej rzepakowy zawierający duże ilości witaminy E oraz wielonasycone kwasy tłuszczowe

Osoby stosujące wegetariańską dietę ketogeniczną mogą sięgnąć również po mniej znane i popularne oleje: z pestek dyni, z czarnuszki, z rokitnika. Ważne, aby oleje te były olejami nierafinowanymi, czyli niepoddawanymi obróbce w wysokiej temperaturze przy użyciu środków chemicznych.

Co oprócz oleju?

Nieocenionym źródłem tłuszczu, a przy tym wielu innych niezbędnych dla zdrowia składników, są orzechy. Wegetariańska dieta ketogeniczna może bazować na:

  • migdałach, w skład których wchodzą jednonienasycone kwasy tłuszczowe (mające właściwości obniżania poziomu cholesterolu) oraz magnez
  • orzechach nerkowca bogatych w magnez, fosfor, cynk i żelazo
  • orzechach włoskich zawierających kwasy omega -3 oraz witaminę B6
  • orzechach laskowych bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminę E

Nie tylko tłuszcze…

Dieta ketogeniczna dla wegetarian nie powinna oczywiście ograniczać się do produktów wyjątkowo bogatych w tłuszcze. Będąc na tej diecie, można cieszyć się także smakiem wielu innych produktów. Można spożywać nieskrobiowe warzywa, takie jak: cukinia, pomidor, szpinak, papryka, bakłażan, cebula, ogórek, seler, kapusta, kalafior.
Inną grupą produktów dozwolonych na tej diecie są nasiona wielu roślin: nasiona chia i konopi, pestki dyni i słonecznika. Dozwolone są także owoce, lecz tylko te, które zawierają małą ilość węglowodanów. Należą do nich:

  • borówki
  • maliny
  • truskawki
  • awokado

Zalety ketogenicznej diety

Dieta ketogeniczna dla wegetarian, jak również dla osób jedzących mięso, jest przede wszystkim skuteczna – co jest podstawowym celem każdej diety. Efekty diety, szybki spadek wagi widoczne są już po dwóch, trzech tygodniach.

Inną zaletą stosowania diety keto jest brak ciągłego uczucia głodu, co bardzo często zdarza się podczas stosowania innych diet. Następną ważną kwestią jest fakt, że osoby na diecie ketogenicznej mają świetne samopoczucie i dużo energii – warto więc, aby osoby borykające się z nadwagą odważyły się spróbować tej diety.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ