Ból kręgosłupa szyjnego – skutki nadwyrężenia kręgów szyjnych

0
178
bóle kręgosłupa

Nadwerężenie kręgów szyjnych może wynikać z różnych przyczyn. W poniższym tekście omówionych zostanie kilka dolegliwości, które są powiązane z długotrwałym bólem lub drętwieniem karku. Pamiętaj pod żadnym pozorem nie bagatelizuj ból kręgosłupa szyjnego, każde schorzenie kręgosłupa to poważna sprawa.

 

Dlaczego szyja dokucza? 

Przy codziennych czynnościach często, nawet nieświadomie robimy sobie jakąś krzywdę. W szczególności dotyczy to szyi, która jest mocno obciążona. Nie zdajemy sobie sprawy o przeciążeniach jakie musi ona znosić. Długotrwałe siedzenie w niewłaściwej pozycji, gwałtowne przyspieszanie, czy hamowanie podczas jazdy samochodem lub komunikacją. To wszystko obciąża naszą szyje. Może to być także lekkie obtarcie, zakłucie, czy zacięcie albo coś co przyczyni się do trwałego bólu kręgosłupa szyjnego oraz jego drętwienia. A nawet drętwienia innych kończyn, wszak mówimy o części naszego szkieletu przez, który przechodzą połączenia nerwowe łączące mózg z resztą ciała. Możemy nie zdawać sobie sprawy jak ważny jest ten odcinek kręgosłupa w naszym organizmie, lecz faktycznie jego rola jest naprawdę duża. Jak zapewne było wiadomo, nasz szkielet oparty jest na kręgosłupie, który tworzy naszą sylwetkę a nawet pozwala nam utrzymać stojącą postawę. Zbudowany jest on z 33 kości, zwanych kręgami, a odcinek zwany szkieletem szyjnym (a o nim mowa w tym artykule) tworzy aż 7 kręgów. Pierwszy kręg podtrzymuje naszą czaszkę, a drugi (zwany obrotowym) pozwala jej obracanie się na różne strony. Choć może wydawać się to mało prawdopodobne, od niego zależy sprawność naszych zmysłów. Pamiętajcie aby nie bagatelizować bólu w kręgosłupie szyjnym, bo kręgosłup to poważna sprawa! Czasami ból pojawia się jednorazowo z powodu przeciążenia czy zmęczenia. Jednak jeśli dolegliwości narastają powinno się odwiedzić lekarza ortopedę. Istnieje wiele schorzeń, które mogą atakować te poszczególne miejsce. Ból karku, który może promieniować do rąk i dłoni, może być spowodowany przepukliną kręgosłupa szyjnego (potocznie: wypadnięcie dysku) lub zwężeniem kanału kręgowego. Jeżeli nawet przez kilka lat ból narasta w określonej pozycji lub podczas określonej czynności, powodem może być zwężenie kanału kręgowego.

bóle kręgosłupaBól, który bywa zmienny i występuje nawet przez kilka miesięcy (opisywany jako ból  chroniczny  o niskim nasileniu, który nasila się nagle po przyjęciu danej pozycji lub wykonaniu czynności), mogą być to zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa szyjnego. Jest jeszcze ból, który ujawnia się o godzinach porannych i wieczornych i jest on sygnałem postępującego zwyrodnienia kręgosłupa szyjnego. Innym objawem problemów z szyjnym  odcinkiem kręgosłupa może być drętwienie kończyn spowodowane uciskaniem nerwów idących z głowy do reszty ciała. Na pytanie jakie są przyczyny powstawania schorzeń, zwyrodnień, czy dyskopatii kręgosłupa szyjnego, można odpowiedzieć, że w większości przypadków winowajcą jest przeciążenie kręgosłupa. Zła postawa lub złe ustawienie głowy w pracy, ciągłe powtarzanie tych samych ruchów lub stanie w tej samej pozycji – to czynniki, które mogą się przyczynić do zwyrodnień kręgów szyjnych. Niestety z wiekiem te zmiany są już nieodwracalne, lecz nie w wszystkich przypadkach muszą być konieczne. Na takie bóle częściej narażone są osoby z otyłością lub nadwagą. Oczywiście jeżeli doznało się już wcześniej jakiś urazów kręgosłupa szyjnego w wypadku lub jest to  wada wrodzona możemy zrozumieć, że to też prowadzi do tego typu bóli, sztywnień lub zdrętwień. Wiadomo, że ciężka praca fizyczna przy noszeniu ciężarów lub jak opisane jest to powyżej, także nie sprzyja zdrowiu naszego kręgosłupa. Jeśli nie wiesz jak dbać o kręgosłup, poniżej znajdziesz kilka porad, które powinny ci to ułatwić. Po pierwsze zadbaj o dobry i wygodny materac dostosowany do twojej wagi, należy pamiętać, że im jesteśmy ciężsi tym twardszy powinien być twardszy. Po drugie należy dobrać odpowiednią poduszkę do spania w taki sposób ażeby głowa nie była położona zbyt wysoko. Jeżeli twoja praca składa się głównie pracy z komputerem, pamiętaj o odpowiednim, ergonomicznym stanowisku Dostosuj wysokość biurka i krzesła do swojego wzrostu. Krzesło powinno być wyposażone w wygodne oparcie, podłokietniki i zagłówek, który pozwoli na odciążenie mięśni szyjnych. Monitor ustaw  w odległości 45-75 cm id swojej twarzy tak, aby był nieco poniżej poziomu oczu. Ustawienie monitora w taki sposób, że po spojrzeniu w dal górna jego krawędź znajdzie się na wysokości wzroku pozwoli Twojej szyi pozostawać w naturalnej pozycji. Pamiętaj, aby podczas czytania lub używania komputera robić regularne przerwy (co 45-60 minut), a w ich trakcie wykonuj kilka podstawowych ćwiczeń na kręgosłup takich jak: okrężne ruchy głową; przechylanie głowy w przód i tył – nie rób tego jednak zbyt gwałtownie. Zadbaj o prawidłową masę ciała, ograniczając zbędną masę odciążysz kręgosłup. Staraj się nie unikać aktywności fizycznej (sport to zdrowie). W szczególności należałoby się zainteresować pływaniem, Yogą lub Tai Chi (albo inną formą ćwiczeń połączonych z rozciąganiem). Postaraj się panować nad stresem, który też przyczynia się do bólu karku. W razie problemów poproś o pomoc fizjoterapeutę/rehabilitanta aby zalecił ci masaże oraz ćwiczenia wspierające twój kręgosłup.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ